marina mart (mart999) wrote,
marina mart
mart999

Categories:

Брахма Сутры – это Наука Веданты.



The Brahma Sutras are the Science of Vendanta.

Jyothischaranaabhidhaanaath

The word Jyothi (Light) does not connote the physical light of the material world. When material limits or qualifications like charana or feet are ascribed to light, how can the immanent, all-pervasive Entity be indicated? Such a limited or qualified phenomenon cannot become the object of adoration and meditation. When this word Jyothi is understood to mean the light embodied and having certain natural characteristics, it cannot signify Brahman, the Universal Absolute.

The Purusha Suktha, the Hymn in praise of the Cosmic Person, declares: "Paadoasya viswa bhoothaani": "The entire Cosmos with all Its Component Elements is but one quarter of His Glory." Therefore, It is beyond bounds, measures or degrees. The Jyothi illumines Heaven and beyond, It reveals even Brahman. That which makes known, by its splendour, the era preceding the origin of living beings, and the regions beyond even the farthest and the highest, "That" is indicated by the word Jyothi. It shines in that supremest among supreme Loka (region).

Note also that the same Jyothi shines everywhere, at all times, in all beings. It comprises Asthi (Sath; Existence), Bhaathi (Chith; Illumination; Knowledge), and Priya (Ananda; Joy; Bliss). All things seen in the Universe have the unseen as its base. All things that move have the unmoving as its base. So, too, for every living being, why, for the very Cosmos itself, the invisible Brahman, the Supra-Truth, Para-Brahman is the Basis. It is this Para-Brahman, the Omni-Self, that causes the Cosmos to shine. Jyothi is the word appropriate only for this Light and not the limited, inferior, physical light. Jyothi has neither beginning, nor end. It is the Param Jyothi (Supreme Light), the Adwaitha Jyothi (the Jyothi without a second), the Akhanda Jyothi (the Eternal Light). In other words, It is the Para-Brahman Itself, for all this is revealed only in and through It. The Jyothi referred to here cannot be interpreted otherwise. The Upanishads do speak of Brahman as having 'feet' but that does not restrict or reduce Its vastness in any way.

"Jyothi" therefore, conveys, "Brahman" as its meaning. When Brahman is imagined as having four 'feet', or quarters, all that is projected from Brahman comprises but one quarter. The Upanishads assert that the other three are "amritham", ("undying, undiminishable, changeless") in 'divi' (Divine Light).

A point to be remembered is that such amritham cannot be equated with the common light we deal with. The Upanishadic Jyothi is said to 'deepyathi' (illumine). How can this process be limited and tied down to the effect of ordinary worldly light? Jyothi is embodied in Brahman; it operates in and through Brahman only. Brahman is immanent in all and so, Jyothi reveals all and shines in all.

The base, the root, the cover of the ever-vibrating, ever-moving Cosmos is Brahman, the stable, the fixed, the immovable, the ever-steady Jyothi. When Brahman too starts vibrating, changing and moving, what happens is total mergence, submergence, Pralaya. For example, when the train moves, if the rails on which it moves, also move along, what about the fate of the passengers? When we walk, the road is stationary. So we are able to proceed safely along.

The light that shines individually is called the flame in the lamp; the light that illumines and reveals all is called Jyothi. This Jyothi brings to light the fire that pervades the regions, that warms the body and resides in the stomach, the gleam in the eye. The moon is lit by the sun and thereby made bright. All these activities are prompted and promoted by Brahman, which is Jyothi itself. Jyothi is the principle, the phenomenon of Illumination in all its aspects.

BHAGAWAN SRI SATHYA SAI BABA

Джьотиш Чарана Абхидхаанаат

Слово “
джьоти” (“свет”) не означает физический свет материального мира. Когда свету приписывают материальные пределы или ограничения, как, например, чаране (основанию), то как может быть обозначена присущая всему, всепронизывающая Сущность? Такое ограниченное и неполное явление не может стать объектом поклонения и медитации. Когда слово “джьоти” понимают как означающее некий заключённый в определённых пределах и имеющий определённые природные характеристики свет, то тогда оно не может означатьБрахмана, Всеобщий Абсолют.

“Пуруша шукта” - “Гимн, восхваляющий Космическую Личность” заявляет: “Паадоасья вишва бхутаани”, - “весь Космос со всеми составляющими его элементами – это всего лишь четверть Его славы”. Следовательно, свет-джьоти – вне каких-либо ограничений, измерений или рангов. Джьоти озаряет небеса и то, что за их пределами. Он показывает даже Брахмана. То, что благодаря его сиянию возможно обнаружить эру, предшествующую происхождению живых существ, и сферы, находящиеся за пределами даже самого удалённого и самого возвышенного, обозначается словом “джьоти”. Свет сияет в наивысшей среди высших сфере-локе.

Обратите внимание на то, что один и тот же джьоти сияет повсюду, всегда, во всех существах. Он охватывает асти (сат - Существование),бхаати (чит – Озарение, Знание) и прийю (ананду – Радость, Блаженство). Все вещи, видимые во Вселенной, имеют в качестве своей основы нечто невидимое. Все движущиеся объекты имеют в качестве своей основы нечто неподвижное. Подобно этому для каждого живого существа, как и для самого Космоса, Основанием является невидимый Брахман, Всевышняя Истина, Пара-Брахман. Это тот самый Пара-Брахман, Всесущее, которое заставляет этот Космос сиять. “Джьоти” - слово, которое применимо только к этому Свету, а не к ограниченному, более низшему, физическому свету. У джьоти нет ни начала, ни конца. Это – парам-джьоти (Всевышний Свет), адвайта-джьоти (один-единственный “джьоти”), акханда-джьоти (Вечный Непрерывный Свет). Другими словами, Он – Сам Пара-Брахман, ибо всё это обнаруживается только в Нём и через Него. Джьоти, упомянутый здесь, не может интерпретироваться иначе.

Упанишады говорят о Брахмане, как об имеющем “стопы”, но это не ограничивает и не умаляет Его необъятность ни в коей мере. Следовательно, “Джьоти” также означает “Брахман”. Когда Брахман представляется как имеющий четыре “стопы”, или четверти, то всё, что проецируется из Брахмана, охватывает всего лишь одну четверть. Упанишады утверждают, что остальные три – это “амритам” (“бессмертное, несокращаемое, неизменное”), существующее в “диви” (Божественном Свете).

Необходимо помнить о том, что эту амриту нельзя приравнивать к обычному свету, с которым мы имеем дело в повседневности. Джьоти, о котором говорят Упанишады, упоминается как “дипьяти” (“озаряющий, просветляющий”). Как этот процесс может быть ограничен до уровня обычного мирского света? Джьоти заключён в Брахмане; он действует только внутри Брахмана и только через Него. Брахманявляется неотъемлемой сущностью всего, и поэтому джьоти раскрывает всё и сияет во всём.

Основа, корень, оболочка вечно вибрирующего, постоянно находящегося в движении Космоса – это Брахман; устойчивый, неменяющийся, неподвижный, всегда постоянный джьоти. Если Брахман тоже начинает вибрировать, изменяться и двигаться, то тогда происходит абсолютное поглощение, погружение, пралайя. Например, если рельсы, по которым идёт поезд, начнут двигаться во все стороны, то что тогда будет с пассажирами? Когда мы шагаем, дорога неподвижна. Благодаря этому мы можем безопасно идти по ней.

Свет, который сияет обособленно, называется “пламенем лампы”; свет, который озаряет и раскрывает всё, называется джьоти. Этотджьоти вызывает огонь, наполняющий сферы, он нагревает тело, пребывая в животе, он является тем светом, благодаря которому глаз может видеть. Луна светится благодаря тому, что она освещается солнцем. Все эти действия побуждаются и поддерживаются Брахманом, который является самим джьоти. Джьоти – это принцип, феномен Просветления во всех его аспектах.

БХАГАВАН ШРИ САТЬЯ САИ БАБА

Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments